Od 2014 roku kierowcy startujący w Mistrzostwach Świata Formuły 1 mają w swoich bolidach nowe jednostki napędowe, które ze względu na swoją konstrukcję pracują na jeszcze wyższych obrotach i w jeszcze wyższych temperaturach niż dotychczas. W związku z tym by jeszcze lepiej chronić silnik bez straty jego wydajności Partner Technologiczny zespołu Scuderia Ferrari opracował specjalną formulację oleju Shell Helix Ultra.
Oleje silnikowe od zawsze pełniły bardzo istotną rolę w pracy silnika bolidu Formuły 1, a wymagania im stawiane sprowadzały się do ochrony ruchomych części i zarządzania ciepłem generowanym w bloku silnika przy jednoczesnym umożliwieniu jak najbardziej swobodnej jego pracy. W trwającym obecnie sezonie (2014) z uwagi na nowe regulacje techniczne, które FIA ( Fédération Internationale de l' Automobile), wprowadziła w Mistrzostwach Świata Formuły 1 rola oleju silnikowego w pracy silników bolidów F1 jest jeszcze bardziej znacząca.
Nowe silniki, większe wymagania dla oleju silnikowego
Największe wyzwanie związane jest z przekonstruowanym silnikiem. Jednostki napędowe Formuły 1 zmieniły swoją pojemność skokową z 2,4 do 1,6-litra. Nowy silnik V6 jest posiada także turbodoładowanie i system odzyskiwania energii (ERS).W wyniku tych zmian elementy silnika pracują na wyższych obrotach w dużo trudniejszych warunkach zarówno, jeśli chodzi o temperatury jak i swoje umiejscowienie.
Technologia Shell w służbie żywotności silnika
Ponadto, podczas sezonu 2014 każdy kierowca będzie posiadał do swojej dyspozycji podczas 19 wyścigów w serii już nie 8, a tylko 5 kompletnych silników. Zużycie każdego dodatkowego silnika poza wyznaczonym limitem wiąże się z surowymi karami nakładanymi na kierowcę. Dlatego też, zespół Scuderia Ferrari zwrócił się do Shell w celu opracowania technologii zapewnianiającej ochronę przez cały okres wydłużonej żywotności silnika bez straty jego wydajności.
Shell Helix Ultra na zamówienie
Dla naukowców firmy Shell i wszystkich zespołów Formuły 1 tegoroczna rywalizacja w obliczu znacznych zmian, które zaszły w regulacjach dotyczących konstrukcji silników oznacza wielkie wyzwanie:
"Zmiany wprowadzone w konstrukcji silników wykorzystywanych w sezonie 2014 powodują, że wymagania stawiane przed olejem silnikowym są jeszcze większe. Niezawodność w ochronie i chłodzeniu jednostki napędowej wraz z silnikiem jest absolutnie konieczna. Dlatego też użycie oleju silnikowego, który wszechstronnie chroni jednostkę, a jednocześnie pozwala jej osiągać najwyższą moc i wydajność ma nadrzędne znaczenie dla pracy bolidu Formuły 1. W związku z tym Shell opracował na zamówienie zespołu Scuderia Ferrari olej silnikowy Shell Helix Ultra, który zapewnia wydajność i ochronę jednej z najbardziej złożonych jednostek napędowych w historii wyścigów samochodowych” – powiedział Guy Lovett, Shell Formula One Technology Manager.
Technologia opracowana na torze F1 w codziennym użytku
W sezonie 2014 zespół Scuderia Ferrari ma do dyspozycji przygotowane na zamówienie oleje silnikowe Shell Helix Ultra. Dzięki temu Shell zyskuje możliwość rozwijania swoich produktów do użytku komercyjnego w najbardziej wymagających na świecie warunkach, jakimi są wyścigi Formuły 1. Wiele formulacji użytych do ochrony silników bolidów zespołu Scuderia Ferrari można znaleźć w produktach Shell Helix Ultra oferowanych klientom samochodów poruszających się po drogach publicznych.
Technologia Shell PurePlus w Formule 1
Od stycznia 2015 roku oleje używane w kolejnym sezonie Mistrzostw Świata Formuły 1 będą powstawały na bazie opatentowanej przez Shell, rewolucyjnej Technologii Shell PurePlus. Shell od wielu lat jest liderem w technologii przetwarzania gazu ziemnego w ciecz. Teraz ta technologia trafi do Partnera Technicznego Shell – zespołu Scuderia Ferrari, który także będzie mógł czerpać z korzyści, jakie niesie ze sobą ten innowacyjny sposób wytwarzania olejów silnikowych.
Shell ma wieloletnie doświadczenie w pracy z silnikami samochodów wyścigowych i przeznaczonych do użytku codziennego zarówno wolnossących jak i z turbodoładowaniem. Każdy silnik dopuszczonej do ruchu drogowego wersji Ferrari, który opuszcza linię produkcyjną jest zalewany olejem Shell Helix Ultra powstałym przy użyciu Technologii Shell PurePlus. Shell opracował całkowicie nową metodę produkcji syntetycznego oleju bazowego[1] z gazu ziemnego, która zapewnia krystalicznie czystą bazę olejową pozbawioną wszelkich zanieczyszczeń. Oznacza to, że Shell jest w stanie wytwarzać oleje silnikowe, które dotrzymują kroku zmieniającym się wymaganiom współczesnego silnika jednocześnie poprawiając jego wydajność i żywotność.
Link do strony artykułu: https://wm3.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/technologia-shell-helix-ultra-w-f1